10°   dziś 12°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Miasto 'współinwestorem' spopielarni?

Opublikowano 25.03.2012 10:08:42 Zaktualizowano 05.09.2018 11:06:36 top

Sąsiedzi działki na której ma powstać spopielarnia zwłok uważają, że Miasto Limanowa jest jej 'współinwestorem', gdyż za 150 zł rocznie wydzierżawiło Inwestorowi działkę, dzięki której może ona powstać. Władze z zarzutami się nie zgadzają, a do Starostwa złożyły informację, iż Inwestor nie posiada tytułu do dysponowania gruntem miasta na cele budowlane.

W lutym do Starostwa Powiatowego w Limanowej inwestor budowy spopielarni zwłok,  złożył do Starostwa Powiatowego wniosek dotyczący częściowej zmiany uzyskanego w 2010 r. pozwolenia na budowę, czyli zakładu pogrzebowego wraz z zabudowaniami gospodarczo-garażowymi na spopielarnię zwłok.

- Należy podnieść kilka zasadniczych rozbieżności w zakresie braku spójności w stanowisku przedstawicieli władz Miasta Limanowa – mówią przeciwni inwestycji sąsiedzi działki na której ma powstać spopielarnia. - Jako pierwsze przytoczyć można wypowiedź zastępcy burmistrza Limanowej zamieszczoną dnia 19 marca na łamach „Dziennika Polskiego”, a składane właścicielom sąsiednich nieruchomości zapewnienia Burmistrza odnośnie braku zgody na budowę spopielarni w tej lokalizacji. Kontrowersyjny jest też brak zainteresowania tegoż samego zastępcy burmistrza jako strony toczącego się postępowania o zmianę pozwolenia na budowę, gdzie Miasto Limanowa jest właścicielem działki graniczącej bezpośrednio z planowaną inwestycją, na dodatek od dnia 14 czerwca 2011 r. działka ta częściowo została oddana w dzierżawę Inwestorom.

Sąsiedzi podkreślają, iż sama umowa dzierżawy działki, zawiera jedynie ogólne zapisy, bez żadnych szczegółów odnoszących się chociażby do sposobu wykorzystywania przez Inwestora gruntu oddanego w dzierżawę; czy możliwości jego zabudowy. Kwestię tę reguluje jedynie §1 Umowy odnoszący się do przedmiotu umowy, a mianowicie wydzierżawiona działka służyć ma „polepszeniu zagospodarowania działki siedliskowej” - działka na której ma powstać spopielarnia. - Tu pojawiają się wątpliwości, bo co należy rozumieć przez działkę siedliskową – kwestii tej nie reguluje bowiem prawo budowlane, ani żaden inny akt normatywny, zwyczajowo przyjmuje się, że działką siedliskową jest działka pod budynkami wchodzącymi w skład gospodarstwa rolnego i tu kolejne pytanie – którego gospodarstwa rolnego, skoro w momencie zawierania umowy dzierżawy teren ten owszem był zabudowany, ale budynkiem przyszłego zakładu pogrzebowego Inwestorów – pytają sąsiedzi. - Ponadto, by Inwestor mógł skutecznie władać nieruchomością na cele budowlane, które jasno wynikają ze złożonego wniosku o uzyskanie zamiennego pozwolenia na budowę, przewidującego istotne odstępstwa od uzyskanego już pozwolenia, musi mieć do tego stosowny tytuł prawny. W tym przypadku umowa dzierżawy powinna jasno określać możliwość zabudowy gruntu, czego niestety w obowiązującej strony umowie brakuje (oprócz oczywiście wspomnianej powyżej ogólnej wzmianki). Natomiast Inwestor na dzierżawionym gruncie przewiduje: miejsca postojowe (na 16 projektowanych miejsc - 10 znajduje się na dzierżawionej od miasta działce), częściowo zlokalizować drogę dojazdową, aby wspomniane inwestycje zrealizować, wprowadza też mury oporowe i gabiony - celem niwelacji terenu (niwelacja jak już można zauważyć została częściowo przeprowadzona),  stację pomiaru gazu (ze strefą ochronną), oraz instalację gazową.  Dodatkowo zaznaczyć również trzeba, że wydzierżawiony teren został objęty granicą inwestycji i tym samym jego powierzchnia został włączona do wyliczenia takich parametrów jak intensywność zabudowy i powierzchnia biologicznie czynna, co jasno wskazuje, że bez przedmiotowej działki inwestor nie miałby możliwości zlokalizowania budynku spalarni, choćby dlatego, że przy takich gabarytach projektowanego budynku nie zachowałby odległości od granicy z działką sąsiednią. Zasadne jest więc pytanie, co w przypadku wypowiedzenia umowy dzierżawy przez Miasto Limanowa Inwestorowi po zrealizowaniu inwestycji (zgodnie z umową obowiązuje trzymiesięczny okres wypowiedzenia). W takim przypadku inwestycja rażąco będzie naruszać warunki Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego i warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, jak również prawa budowlanego. Patrząc na powyższe, czyjego więc interesu sprzymierzeńcem jest Miasto Limanowa, chyba jednak nie swojego? Ponadto roczny przychód dla budżetu gminy z tej właśnie umowy nie przekracza kwoty 150 zł. brutto, a Miasto wspomagając Inwestora staje się poniekąd "Współinwestorem" planowanego zamierzania inwestycyjnego, tym bardziej, że w momencie zawierania umowy dzierżawy zamierzenia Inwestora na pewno były już jasno sprecyzowane. Nawet więc jeśli Miasto nie zapoznało się z nimi, to dodatkowo dziwi fakt braku dbania o własne interesy, a tym samym i interesy mieszkańców, dlatego można odnieść wrażenie, że przedstawiciele Miasta posługiwali się jedynie sloganami twierdząc, że władze Miasta dbają i zmierzają do tego, by Limanowa była czystym i ekologicznym miastem, gdzie wspierane będzie tworzenie ekologicznych zakładów, jak i wspierani będą ci, którzy chcą ekologię stosować lub w ekologię zmieniać to, co dotychczas ekologiczne nie było – ale czy budowa spopielarni w centrum miasta odpowiada tym deklaracjom – pytają.

Wacław Zoń, zastępca burmistrza miasta uważa zarzuty za nieprawdziwe. - Miasto Limanowa rzeczywiście wydzierżawia teren o którym mowa – umowa dzierżawy została zawarta z zachowaniem stosownych przepisów z zakresy gospodarki nieruchomościami – odpowiada Wacław Zoń, zastępca burmistrza miasta Limanowa. - Nieprawdą jest jakoby Miasto Limanowa zezwoliło na realizację na tej nieruchomości inwestycji o której mowa w treści zarzutów . Nieprawdą też jest jakobym ja sam nie interesował się tą inwestycją i nie reagował na zmianę planów inwestycyjnych inwestora, gdyż pismem z dnia 12.03.2012 roku wystąpiłem do Starosty Limanowskiego z wnioskiem o udostępnienie projektu zagospodarowania terenu w celu sprawdzenia zgodności zamierzonej budowy z warunkami umowy. Kolejną nieprawdą jest jakoby Miasto (burmistrz) nie reagował na zmianę planów inwestycyjnych inwestora – Burmistrz Miasta w efekcie sprawdzenia zgodności zamierzonej budowy z warunkami umowy – pismem z dnia 14.03.2012 poinformował Starostę Limanowskiego o tym, iż inwestor nie posiada odnośnie działki miasta, tytułu prawnego do jej dysponowania na cele budowlane. Tak więc należy uznać, iż zarzuty zawarte w wystąpieniu o którym mowa na wstępie są bezzasadne.
Zobacz również:

Komentarze (34)

kyniu
2012-03-25 10:39:56
0 0
Ja jestem jak najbardziej za budową spopielarni (moim zdaniem to przyszłość),ale to musi być wszystko robione zgodnie z przepisami. Nie może tak być,że ludzie są robieni w balona przez władze, które penwie mają w tym jakiś interes.
Odpowiedz
Doradca
2012-03-25 11:14:17
0 0
Czy przez przypadek, 'ktoś' na ty portalu o to nie pytał?.:)

'Lecz nade wszystko - słowom naszym, Zmienionym chytrze przez krętaczy, Jedyność przywróć i prawdziwość: Niech prawo - zawsze prawo znaczy, A sprawiedliwość - sprawiedliwość.'


autor: Julian Tuwim
Odpowiedz
zdrwawa
2012-03-25 12:02:48
0 0
Obie strony mają poniekąd rację.Pan Burmistrz działania podjął, mieszkańcy wykazali się szybką reakcją.Jeśli wszystkie argumenty z tej informacji się potwierdzą, to w pejzażu centrum miasta może spopielarni oglądać nie będziemy. Potrzeby takiej inwestycji nie komentuję, jednak jej planowana lokalizacja jest dość nieszczęśliwa na ten moment.
Odpowiedz
maslo7
2012-03-25 12:27:31
0 0
zdrwawa jestem niewtajemniczony. Co jest nie tak z lokalizacją??
Odpowiedz
zdrwawa
2012-03-25 12:39:46
0 0
lokalizacja:inwestycja jest w środku miasta:)przeanalizuj ukształtowanie terenu, kierunek wiatru,sposób i miejsce zabudowy mieszkalnej:)to chyba miałem na myśli:)
Odpowiedz
konto usunięte
2012-03-25 12:52:58
0 0
Też tak sądzę. Do tego muszą być odpowiednie warunki. Wszystko ok, ale nie koło domów i w mieście. Nie chciałbym czuć o poranku, jak wstanę zapachu zwłok :-/
Odpowiedz
Doradca
2012-03-25 13:29:10
0 0
@ zdrwawa „to chyba miałem na myśli”:)
Odpowiedz
Rudy102
2012-03-25 13:30:22
0 0
Ciekaw jestem czy inwestor nie ma jakiś koligacji z obecną lub byłą władzą miasta.
Odpowiedz
1234567
2012-03-25 13:47:05
0 0
W poprzednim systemie funkcjonowało hasło:- ' Mówimy Lenin myślimy-Partia', dziś zaś ,mówimy PRAWO myślimy KASA/pieniądz/!!!
Odpowiedz
terorist
2012-03-25 13:56:55
0 0
Czegoś nie rozumiem. Po pierwsze tamta lokalizacja to nie jest centrum miasta ani środek miasta. Poza tym jest to zlokalizowane zaraz przy cmentarzu, a nawet cmentarzach i jakoś one nikomu nie przeszkadzają, a budynek, w którym może coś w środku będzie już przeszkadza. Chore to. Poza tym teraz truposzczaki spala się bezwonnie więc gdy inwestor będzie przestrzegał normy to nic nie poczujecie. I co do zapachów z komina, ja nie życzę sobie wąchać i oddychać tym, co spalacie w waszych piecach. Jakoś spalanie śmieci wam nie przeszkadza, a nowoczesne spalanie truposzczaków tak. Bez sensu.
Odpowiedz
jacex28
2012-03-25 15:03:08
0 0
Tak, zróbcie kalendarz ze zdjęciem spopielarni i logo 'Ostoja natury i zdrowia'
Odpowiedz
maslo7
2012-03-25 15:04:35
0 0
Dokładnie, to nie jest Auschwitz, tylko nowoczesny piec gdzie zostaje tylko troszkę CO2 i H2O, a resztę filtr przechwyci. Poza tym podejrzewam, że 1000 klientów to tyle co jedna reklamówka z biedronki w piecu.
Odpowiedz
Doradca
2012-03-25 16:38:14
0 0
@ maslo7 wszyscy są źli my chcemy być dobrzy i jesteśmy nieakceptowani:)
Mnie nie przeszkadza spopielarnia, przeszkadza mi fakt dochodzenia do niej drogą okrężną. Dla jasności i nie owijania w bawełnę.
Jeżeli na tym portalu pisze się, że od 2 lat było wiadomo co inwestor zamierzał budować to wybacz, ale jest to śmieszne.
Inwestor zachował się tak jak Ci co obchodząc przepisy budując hale produkcyjne i występują o zmianę pozwolenia na supermarket dobudowując jeszcze jeden pawilon na magazyn.

I nie tłumacz że inwestor nie wiedział 2 lata wstecz co chce wybudować.
Mnie nie dziwi, że ludzie są przeciwni.
Teraz podejrzewają Miasto, że chce ich oszukać bo ludzie czują się oszukani przez inwestora.
Dla nich wszyscy będą podejrzani. A słowa, że jakoby Pan Burmistrz wiedział o tym wcześniej, były dalece nie na miejscu.
Moim zdaniem inwestor chciał obejść dookoła parę osób i sam narobił sobie przeciwników.
Podobne inwestycje w wielu miejscach w Polsce były oprotestowywane więc reakcja Mieszkańców była do przewidzenia.

Nie chcę się powtarzać, można było za ten czas przekonać ludzi do tej inwestycji , żle to zrobiono i to nie leży po stronie ni Urzędników, ni Mieszkańców a li tylko po stronie inwestora.
Odpowiedz
abdulwisimulaha
2012-03-25 18:44:50
0 0
Jeśli ktoś wykorzystuje luki prawne, to raczej nie jest oszustwem a sprytem.
Po prostu co niektórym i konkurencji żal dupę ściska i tyle
Odpowiedz
cons
2012-03-25 20:17:40
0 0
smiac sie chce jak czytam te wasze zalosne komentarze, widac jak macie male pojecie o zyciu i przepisach. Nikt nie chce w swoim miescie spopielarni bo nie chca wdychac szczatkow ludzkich no ALE nie ma jak limanowa, ciemnogrod i glupota ludzka nie zna granic
Odpowiedz
jeden1
2012-03-25 20:21:46
0 0
Ech,abdul-jakie to typowo polskie zachowanie,obejść,przeskoczyć,wykorzystać.Byle na swoje,a niektórzy jeszcze przyklaskują.Ty też jesteś spryciarzem?
Odpowiedz
konto usunięte
2012-03-25 20:34:59
0 0
Spopielarnia by pewnie powstała bez problemu, gdyby burmistrzem został pan Kulma, a tak to się narobiło...
Odpowiedz
Doradca
2012-03-25 20:39:46
0 0
A niby co ma Pan Kulma z spopielarnią wspólnego?.
Nie przesadzajcie.
Odpowiedz
Janek64
2012-03-25 20:41:45
0 0
Tak sobie pomyslalem ze mieszkancy boja sie spopielarni bo to cos nowego a tu prosze taki abdulwisimulal nowinka w Limanowskim spoleczenstwie i calkiem nawet dobrze sie znana naszym prawie ale przeciez on z zachodu i wie jak biznes robic tam gdzie my nie potrafimy bo cos tam zawsze na kogos znajdziemy. Trzymaj sie @abdulwisimulal cieplutko u nas bo teraz tak sie narobilo ze to wy wyjedzdzamy a wy przyjezdzacie .Moze sie zdarzyc ze niedlugo bedziesz Starosta Limanowskim.Pozdrawiam
Odpowiedz
konto usunięte
2012-03-25 20:46:34
0 0
słyszałem, że ma. chyba, że to jakaś plotka?
Odpowiedz
Doradca
2012-03-25 20:52:31
0 0
Jak nie potwierdzona, to lepiej nie pisz.
Odpowiedz
lenon
2012-03-25 21:01:07
0 0
z tego co słyszałem w opini ludzi to nowy Pan burmistrz podpisał zgode na powstanie inwestycji juz w 2011r.....choc spopielarna jeszcze nie była w planie...
Odpowiedz
Doradca
2012-03-25 21:07:40
0 0
@ lenon to jak mógł podpisać jak jej nie było w planie?.
Odpowiedz
lenon
2012-03-25 21:11:25
0 0
inwestycje tzn.zakład pogrzebowy z wszystkimi graniczącymi działkami....bo jak mógł podpisać na spopielarnie skoro plan podobno teraz jest w starostwie...wiec wszystkie odległości i przepisy musiały być dobre skoro powstał już jeden budynek?
Odpowiedz
Doradca
2012-03-25 21:21:53
0 0
@ lenon poczytaj trochę. Widzisz, to jest moim zdaniem ta trzecia prawda:)
Odpowiedz
lenon
2012-03-25 21:27:00
0 0
każdy ma tu swoje zdanie...a jak jest tu naprawde to czas pokarze...tylko kase nabijamy włascicielom tego portalu...oni napweno na tej sprawie zarobia...i nikt ich sie nie bedzie czepiał
Odpowiedz
abdulwisimulaha
2012-03-25 21:48:14
0 0
@janek64 a czy Ty zagłosował byś na mnie? A... wcale nie jestem taką nowinką w limanowej ;)
Odpowiedz
abdulwisimulaha
2012-03-25 21:54:02
0 0
@jeden1 nie znajomość przepisów nie uchroni przed poniesieniem kary, zaś ich znajomość przeważnie pomaga.
Odpowiedz
trout
2012-03-25 23:16:35
0 0
A może zainteresowani mieszkańcy się boją o to aby do wypowiedzi burmistrza
… „ poinformował Starostę Limanowskiego o tym, iż inwestor nie posiada odnośnie działki miasta, tytułu prawnego do jej dysponowania na cele budowlane” nie dodano słowa JESZCZE po słowie inwestor
Odpowiedz
Janek64
2012-03-25 23:39:42
0 0
@abdulwisimul jestem za a nawet popieram twoja kandydature bo widze ze jestes przedsiebiorczy i masz biale rece eh to znaczy czyste hehehe.Napewno zaglosuje na ciebie tylko wystartuj Wiecej postaram sie przekonac znajomych bo w grupie sila. Mysle ze mozemy spokojnie zaczynac :)
Odpowiedz
gregor
2012-03-27 16:24:26
0 0
myślę, że wynik sondy gdzie przeszło 75% osób było przeciwko powstaniu krematorium mówi sam za siebie...
Odpowiedz
lenon
2012-03-27 17:05:02
0 0
jesli mowa o sądzie to sądy są wiarygodne jeśli są rzetelnie zrobione a tu ja np. pare razy mogłem oddać głos więc nie widze tu wiarygodnosci....300 głosów z jednego kompa....i o czym tu mowa???
Odpowiedz
gregor
2012-03-27 17:36:45
0 0
brawo 'lenon'! 'sądy są wiarygodne jeśli są rzetelnie zrobione' :)
Odpowiedz
agata232
2012-03-28 20:23:39
0 0
A gdzie podziała się sonda? zniknęła? chyba, że ja nie mogę jej tu odnaleźć...
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Miasto 'współinwestorem' spopielarni?"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]