1°   dziś 1°   jutro
Poniedziałek, 23 grudnia Wiktoria, Wiktor, Sławomir, Małgorzata, Jan, Dagna

Ratownicy spotykają się z określeniem: "mafia covidowa".

Opublikowano  Zaktualizowano 

"Jesteśmy przerażeni tym, co widzimy dookoła. Wiele osób nic sobie nie robi z obostrzeń" – powiedział PAP ratownik medyczny Tomasz Kubiak. Zaznaczył też, że w trzeciej fali pandemii wiele osób wzywa karetkę z wygody, a ratownicy spotykają się z określeniem: "mafia covidowa".

"Znów mamy coraz więcej covidowych wyjazdów na dyżurach, znów ubieramy kombinezony, znów są chwile zastanowienia przed powrotem do domu. Moja córka, zanim przytuli się po moim powrocie, czeka, aż się umyję, wykąpię. To trochę przerażające, ale z drugiej strony – jest lampka z tyłu głowy, że cały czas mamy epidemię, walczymy" – powiedział w rozmowie z PAP ratownik medyczny ze Szczecina dr Tomasz Kubiak.

Zaznaczył, że ratownicy ze zdziwieniem obserwują osoby, które przez rok widzą pandemię, a jednak zdają się zaprzeczać jej istnieniu.

"Na pewno mają dość obostrzeń, są wściekli na to wszystko, co się dookoła dzieje, ale jednak przecież ludzie umierają" – wskazał.

Zobacz również:

"Jesteśmy przerażeni tym, co widzimy dookoła. Wiele osób nie robi sobie nic z obostrzeń, mimo że jest to prawo, są to prośby, apele, również nasze, medyków – czyli nie polityków, nie osób związanych z jakimś +układem+, jak to jest określane, tylko ludzi, którzy na co dzień ryzykują własnym zdrowiem mimo zaszczepienia" – powiedział dr Kubiak.

Zapytany o przypadek pacjenta, który zapadł mu w pamięć, opowiedział o 44-letnim mężczyźnie, który nie traktował poważnie obostrzeń, m.in. niechętnie zakładał maskę ochronną. Wezwał ratowników medycznych ze względu na duszności. Po wykonaniu szybkiego testu okazało się, że jest zakażony koronawirusem.

"Trudno opisać jego reakcję i wyraz twarzy w chwili, gdy powiedzieliśmy mu o tym. To było przerażenie. Wiedział, że na COVID-19 się umiera, ale nie wierzył w niego i choroba miała go przecież nie chwycić – on był 44-letnim mężczyzną, a przecież +tylko starsze osoby zapadają na COVID+. O ile mi wiadomo, zmarł w szpitalu" – opowiadał Kubiak.

Dodał, że ratownicy medyczni często są świadkami trudnych sytuacji, gdy okazuje się podczas wizyty w domu pacjenta, że jedna osoba jest zakażona, a rodzina musi przejść na kwarantannę.

"Tym ludziom sypie się nagle ich poukładany świat. Nagle te wszystkie restrykcje, obostrzenia, stają się jaśniejsze i sensowniejsze" – zaznaczył.

Wskazał też, że w pierwszej fali pandemii widać było większą dyscyplinę społeczną. "Nawet podczas zakupów więcej osób używało rękawiczek – dziś właściwie nikt ich w sklepie nie nosi, są tylko maski. Ale i te zakrywają tylko usta, a nie nos. I to bardzo przeraża" – mówił ratownik.

Powiedział, że wiele osób okazuje zespołom ratowniczym wdzięczność, ale nadal często "kwestia szacunku jest bardzo kiepska".

"Słyszymy, że na pewno, jeśli ktoś umrze, wpiszemy COVID-19, bo jesteśmy w +mafii covidowej+. Takie sytuacje też się zdarzają" – powiedział dr Kubiak. Dodał, że ratownicy są w codziennej pracy bardzo zmęczeni, a kombinezony ochronne nie ułatwiają zadania.

Zaznaczył jednak, że obecnie większy niż na początku pandemii komfort zapewnia m.in. dostępność i masek ochronnych. "Nie musimy już, tak jak w pierwszej fali, szukać w internecie, sprowadzać z zagranicy, żeby być bezpiecznym" – dodał ratownik.

Podkreślił też, że znacznie rzadziej zdarzają się przypadki okłamywania medyków co do stanu zdrowia pacjenta. W pierwszej fali pandemii zdarzało się ukrywanie objawów zakażenia.

"Teraz pacjent często mówi, że jest na kwarantannie, jest to zrozumienie dla naszej pracy" – zaznaczył dr Kubiak.

Dodał, że innym problemem jest wzywanie zespołów ratownictwa medycznego w sytuacji, gdy pacjenci mogliby skonsultować się z lekarzem POZ.

"Wiele osób wzywa karetkę – przykro to mówić – z wygody. Bo ratownicy zrobią badanie w domu, a do przychodni trzeba iść, trzeba siedzieć. Staramy się zrozumieć takich pacjentów, ale nie po to zostały stworzone zespoły ratownictwa medycznego" – powiedział dr Kubiak.

Przypomniał, że po poradę do lekarza należy udać się, gdy stan pacjenta nie wymaga nagłej pomocy, nie pogarsza się z chwili na chwilę, a objawy przedłużają się, a także wtedy, gdy przyjmowane są na stałe leki.

"Służby ratunkowe należy wezwać na pewno w przypadku nagłego stanu, który nie pozwala nam w danej chwili funkcjonować, powoduje zaburzenia oddychania" – powiedział dr Tomasz Kubiak.

Dodał, że pacjenci ze stwierdzonym pozytywnym wynikiem zakażenia koronawirusem w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia przed wezwaniem służb powinni dwukrotnie wykonać pomiar pulsoksymetrem, aby sprawdzić, czy rzeczywiście poziom wysycenia krwi tlenem (saturacja) spadł poniżej 94 proc. Jak zaznaczył, należy o tym poinformować operatora numeru alarmowego.

Wskazał też, że dla pacjentów z przewlekłymi chorobami lepsza jest konsultacja z lekarzem rodzinnym, który może przepisać inne leki – jeśli ratownicy przewiozą ich na SOR, istnieje większe ryzyko ewentualnego kontaktu z osobami z niezdiagnozowanym jeszcze zakażeniem SARS-CoV-2.

Komentarze (24)

sydney
2021-03-24 08:39:18
9 16
Otwórzcie debile przychodnie a nie użalajcie się. Prywatnie każdy chętnie przyjmie czy to lekarz czy to ratownik. Tu nie macie strachu przed covidem.
Odpowiedz
pawel93
2021-03-24 09:08:26
13 17
Maseczki które nic nie dają, zapewniają ratownikom bezpieczeństwo.

Elefkt placebo działa idealnie.

Skończcie wciskać ludziom kit, bo w oczy nie będziecie w stanie popatrzeć, jak się cała ta srandemia skończy.
Odpowiedz
konto usunięte
2021-03-24 09:27:27
12 16
Panie ratownik, pan się nie dziwi! Zanim ogłoszono covid, ludzie także chorowali na płuca! Również byli hospitalizowani, i ciężko przechodzili infekcje! Wtedy jednak nie nosiliście worów plastikowych zamiast stroju medycznego, a w TV nie siano strachu i propagandy! Wtedy też ludzie pracowali normalnie, dzieci uczyły się w szkołach, a w szpitalu można było bliską osobę przytrzymać za rękę, gdy odchodziła! Dziś natomiast wszystko upada,wali się i niszczeje na oczach was-medyków, którzy posłusznie podążajcie za politycznym wariactwem! Nie dziwcie się, że nazywają was mafią! Pomagajcie ludziom, jak przysięgaliście!
Odpowiedz
Poludnie
2021-03-24 09:29:04
13 8
Tekst dla tych pieniaczy na portalu.
Odpowiedz
YwzanZeb
2021-03-24 09:35:34
1 12
“Lekarze poszli w narrację covidową bezrefleksyjnie i bez końca” – rozmowa z dr Anną Martynowską

"W swoich wypowiedziach wyraźnie Pani zaznacza, że nie chodzi o to, że nie ma pandemii, tylko nie pojawiła się choroba, której byśmy nie znali. Czyli tę chorobę lekarze znają?"
AM: Tak."
[...]
Czy dzisiaj w Polsce przedstawiciele środowiska medycznego poszukują odpowiedzi na pytania dotyczące COVID-19? Czy raczej, jak wynika z Pani obserwacji, środowisko zostało sparaliżowane?
AM: Dobrym określeniem jest to, że zostało sparaliżowane. Są wśród nas lekarze, którzy poszli w narrację covidową bezrefleksyjnie i bez końca. Zaszczepili się nie wiadomo czym. Człowiek logicznie myślący i mający wiedzę medyczną w coś takiego nie pójdzie. Jak głębokie musi być uszkodzenie wewnętrzne tych ludzi, że się zaszczepili. Ale większość to są ludzie trzeźwo myślący. Po cichu mnie popierają. [...]

Cały wywiad m.in. tu:
https://www.bibula.com/?p=123795
Odpowiedz
kyniu
2021-03-24 09:47:51
4 8
Weźcie nagrajcie filmik ,taki na żywo, jak wygląda taka akcja z przyjmowaniem pacjenta covidowego. To apel do obsługi karetek. Nagrajcie filmik, jak wygląda waszą codzienna praca w takim na przykład w szpitalu w Limanowej. To apel do lekarzy i pielęgniarek. Wrzućcie takie filmy do sieci i wszystkie spekulacje zostaną ucięte. Tym bardziej że mamy do tego odpowiedni sprzęt, odpowiednie technologie. A nie żalić się, że ktoś was nazywa "mafia cowidowa". Da się???
Odpowiedz
konto usunięte
2021-03-24 09:58:35
9 13
Mafia covidowa to mało powiedziane , zorganizowana grupa czerpiąca zyski z każdej skóry oznaczonej falszywym testem jako pozytywna
Odpowiedz
konto usunięte
2021-03-24 10:25:07
6 10
A ja słyszałem że niektórzy ratownicy się cieszą że jest covid i modlą się o to żeby ta sytuacja trwała jak najdłużej. Biorą przecież po dwie pensje co miesiąc.
Odpowiedz
rafalek9
2021-03-24 11:59:50
2 5
My tu o covidzie, dzień w dzień, a nasz wspałniały rząd szykuje coś ciekawego prawdopodobnie na 30.03.2021. (wtorek)
Otóż Sejm i Senat mają w planie głosować w ciągu jednego dnia (istnieje taka furtka prawna) nad ratyfikacją umowy z Unią Europejską o zasobach własnych Unii Europejskiej.

Jeśli dojdzie to ratyfikowania tej umowy to:
1. Prawo nakładania podatków na Polaków zostanie przeniesione na Unię Europejską i będą one płynąć do kasy Unii!!!
2. Polska zostanie wepchnięta w tzw. Wspólny dług europejski (750 mld euro) !!!
3. Polska weźmie udział w tzw. Programie Zielonego Ładu, co oznacza wytransferowanie do Unii ok. 300 mld. Euro w ciągu 10 lat!!!

Słyszeliście gdziekolwiek coś na ten temat? TVP? radio?
Dziennie na limanowa.in kilka artykułów na temat covidu a o tym cisza.
@TOP może coś o tym napiszecie?
Odpowiedz
YwzanZeb
2021-03-24 12:18:27
2 6
@rafalek9
Tak, to też trzeba nagłaśniać.

Chociaż to jest związane z kowidem o tyle, że bez kowida nie byłoby możliwe.
Odpowiedz
konto usunięte
2021-03-24 13:41:36
4 8
Miała być walka z pandemią w obronie ludzi, a można odnieść wrażenie, że mamy teraz walkę z ludźmi w obronie pandemii; polityka lockdownowa i maseczkowa nie ma żadnego uzasadnienia, ona nie działa. Chyba że ktoś miał zarobić na maseczkach, a drobne firmy upaść. I by rządzić społeczeństwem poprzez strach. Na to nie ma zgody, nie będziemy chodzili w maskach i nie będziemy przyjmowali za to mandatów, odwagi ludzie. Szacunek dla całej służby zdrowia - tam gdzie faktycznie niesiecie pomoc wszystkim chorobom (nie tylko tej jednej - medialnej) i przede wszystkim leczycie.
Odpowiedz
goofy
2021-03-24 13:54:34
1 3
Panowie ratownicy nie ma się co obrażać. Nagrywajcie filmiki, róbcie zdjęcia i wrzucajcie do sieci. I sprawa się wyjaśni. Udowodnicie w ten sposób jaka jest prawda. Róbcie zdjęcia chorych leżących pod respiratorami i wrzućcie do sieci. Oczywiście twarze trzeba zamazać.
Odpowiedz
bobek2010
2021-03-24 14:12:48
1 5
@rafalek9 - nie miej złudzeń, tutaj nie pisze się o sprawach naprawdę istotnych z punktu widzenia Polaków. Tu tylko podjudza sie ludzi na siebie i sieje strach. Obiektywnych informacji - ZERO!!!
Odpowiedz
kropkaa
2021-03-24 14:49:12
1 1
@goofy a RODO?! Chcesz, aby ich wsadzili? I tak mają trudny czas i ciężką pracę, więc ich oszczędź.
Odpowiedz
goofy
2021-03-24 15:31:13
0 3
Panowie ratownicy.Weźcie do swojego zespołu na zasadach wolontariatu p. Grażynę (grazynahayes).
Ona jest chętna i wszystko ładnie opisze , a może zrobi filmiki i zdjęcia. I wtedy prawda wyjdzie na jaw. I ludzie przestaną was nazywać "mafia covidowa".Tak napisała, cytuję:
"Bardzo chętnie dobrowolnie zgłoszę się do wolontariackiej pracy na tym oddziale , jeśli oczywiście obędzie się to bez testu na covidomaniue.

Wówczas przedstawię społeczeństwu prawdziwy obraz sprawy.

;-))

Czekam na propozycje"
Pani Grażyno, trzymam kciuki za powodzenie akcji i z całego serca popieram. Niech się to wreszcie skończy.
Odpowiedz
Akristofer
2021-03-24 15:52:11
1 2
@Poludnie sienił to ci sie mózg od ogladania tv. Sami sobie zasłużyli na to określenie( niestety). Do przychodni sie nie dostaniesz to dzwonisz po karetke i tu sie robi problem z ich brakuem itd.
Kolejny artykuł do straszenia.
Odpowiedz
kyniu
2021-03-24 16:18:48
1 5
@Akristofer- jak ma nie brakować karetek,skoro jest ich mniej, niż limuzyn rządowych.
Qrwa jego mać!!!
Odpowiedz
kyniu
2021-03-24 16:22:40
0 0
@kropka- widzę,że nie przeczytałaś wpis @goofy-ego ze zrozumieniem. Przecież napisał,że twarze trzeba zamazać. Więc o co kaman? Popieram ten pomysł. Ucięto by w ten sposób spekulacje.
Odpowiedz
kyniu
2021-03-24 16:36:09
1 3
Panie ministrze, mam prośbę taką ja Obajtek. Proszę ,przestańcie straszyć moje dzieci i przy okazji mnie . Ja nie mam ich gdzie zawieźć,tak jak Obajtek. Nie mam tylu miejscówek. Zresztą i tak by to nie pomogło. Wszędzie straszycie.
Odpowiedz
2137
2021-03-24 17:13:53
5 5
Co to za Goebbelsowska propaganda? Ten fragment o 44 letnim mężczyźnie co nie nosił maski aż w końcu umarł to mistrzostwo. Pięknie ludzi straszycie. Za debili nas macie?
Odpowiedz
bigi18
2021-03-24 19:22:29
1 1
Przeraża to sytuacja w sklepie to niech robi zakupy przez Internet. Przecież już szadtrzepiony jest to czego się boi?
Odpowiedz
kyniu
2021-03-24 20:18:43
0 0
Odpowiedz
konto usunięte
2021-03-24 21:19:19
0 1
Już się nawet ratownika poniewierają ten gośc nie robi tego dla kaprysu on tak zarabia na życie, Przypuszczan te kombimezony to też nie na bal przebierańców
Odpowiedz
Yaris
2021-03-24 22:15:17
0 0
Panie TOP, nie rozumiem zachowania redakcji.
Umrze jakis klecha, krwiopijca co przez kilkadziesiąt lat wysysał soki z biedaków, co niejednokrotnie żył na bakier z Panem Bogiem, to już peany pochwalne i wyłączenie komentarzy.
Tu, gdy ewidentnie krzywdzi się (komentarze) ducha winnych ludzi ratujących życie reakcji brak. Jesteś zwykłym podłym człowiekiem panie Toporkiewicz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Ratownicy spotykają się z określeniem: "mafia covidowa"."
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]